Нові надходження до колекції: Ікона «Господь Вседержитель».
Фондова колекція Шевченківського національного заповідника налічує понад 60 тис. предметів музейного значення. Серед унікальних експонатів – меморіальні речі, пов’язані з похованням Тараса Шевченка, оригінальні граверні роботи академіка-художника та його сучасників, рідкісні прижиттєві та посмертні видання творів поета, кобзи, бандури народних співців-кобзарів, живописні полотна відомих українських художників.
Від часу проголошення Незалежності України колекція почала поповнюватися іконами кінця ХІХ ст., написаними непрофесійними художниками, але які були обов’язковими складовими церковного оформлення та селянського побуту. Серед таких ікон«Двунадесяті свята Православної церкви», «Стрітення Господа Бога і Спаса Нашого Ісуса Христа», «Святий Тарасій», «Образ Пресвятої Богородиці Живописне Джерело», «Образ Іже Херувими» та ін.
Нещодавно, завдяки зусиллям адміністрації Шевченківського національного заповідника, до фондів надійшло ще дві ікони «Господь Вседержитель» і «Воскресіння Христове і Двунадесяті свята» (остання потребує серйозної реставрації). На протязі багатьох років науковці Заповідника співпрацюють із митними службами України.Завдячуючи цимзв’язкам, поповнилася нумізматична колекція (монети ХVIII-ХІХ ст.). Цього разу Рівненська та Чернігівська митниці передали ікони.
Варто зупинитися на іконі «Господь Вседержитель» кінця ХІХ ст. (дерево, олія) у латунному підкладі. Старовинний образ Вседержителя або Пантократора (з грецької – всевластний, «Властитель всього», «Правитель світу») є центральним образом в іконографії Христа, який представляє Його як Небесного Царя та Суддю. Образ Христа Вседержителя широко використовується в одиночних іконах, в складі деісусних композицій, в іконостасах, настінних розписах та ін. Цей образ традиційно займає простір центрального купола православних храмів.Термін «Вседержитель» виникає ще в ранньохристиянському суспільстві та зустрічається і в Старому, і в Новому Заповіті. Епітет «Вседержитель» виражає догмат Боговтілення: титул Вседержителя в повній мірі відноситься як до Божественної, так і до людської природи Спасителя, він розуміється в змісті всемогутності, тобто можливості створити абсолютно все, що є одною з прерогатив Бога. Відноситься іконописний тип Спас Вседержитель (Пантократор) до прямих поясних зображень. Для ікон цього типу характерне фронтальне поясне зображення благословляючого Спасителя з Євангелієм у лівій руці.
Ікони в підкладах відрізняються чітким зображення відкритих місць в образі Вседержителя. За правило, то обличчя і руки-долоні: правою благословляє – двоперстовий жест, лівою тримає розгорнуте Євангеліє (у даному зразку). Сам підклад у іконі, яка надійшла, повністю повторює живописну композицію інших ікон: чотири кінці, які складають в пересіченні хрест та поєднують чотири сторони світу, а також одяг Христа (нижній – хітон, верхній – гіматій) тахрещатий німб, що нагадує про смерть Спасителя на хресті, яка спокутує гріхи всього людства.