Новини

Збори трудового колективу

30 Грудня, 2021

29 грудня 2021 року у Шевченківському національному заповіднику було проведено збори трудового колективу та звітно-виборні профспілкові збори, на якихприсутнімали змогу ознайомитися та затвердити звітипро роботу Заповідника в.о. генерального директора Валентини Коваленко, головного бухгалтера Світлани Чеботарьової, голови профкому Тетяни Чулкової. Одним із найважливіших питань порядку денного зборів стало обговорення проекту нового Колективного договору між адміністрацією та профспілковим комітетом Шевченківського національного заповідника (2022-2026). Під час жвавого обговорення проекту співробітниками вносилися пропозиції та доповнення. Учасники зборів затвердили проект Колективного договору і окреслили плани Шевченківського національного заповідника на майбутнє. Звітно-виборні профспілкові збори також були продуктивними. Колектив подякував членам профкому: Валентині Тахтаровій, Ларисі Миколенко, Юрію Кардашу, Тетяні Ярмош та голові профкому Тетяні Чулковій, які захищали і відстоювали права трудового колективу впродовж десяти років та обрали новий профспілковий актив: Наталю Костенко (голова профкому), Анну Коваль (заступника голови) та членів профкому – Руслана Пождему, Світлану Пошиваник, Олександра Горцунова.

Читати далі

Розклад роботи у святкові дні

Запрошуємо відвідати Шевченківський національний заповідник! Розклад роботи Заповідника у святкові дні:   31 грудня - санітарний день (музей зачинено для відвідувачів); 1 січня – вихідний день; 2-6 січня музей працює в звичайному режимі 7 січня - вихідний день; З 8 січня  і надалі музей працює в звичайному режимі   Веселих свят

Читати далі

Пам’яті Василя Кричевського

19 Листопада, 2021

Будинок музею Тараса Шевченка в Каневі став останнім реалізованим архітектурним твором в Україні професора Київського художнього інституту, одного з фундаторів Української академії мистецтв, відомого митця Василя Григоровича Кричевського (31.12.1872 с. Ворожба, тепер Лебединського р-ну Сумсьскої обл. – 15.11.1952, Каракас, Венесуела) – життя і творчість якого були нерозривно пов’язані з ім’ям Тараса Шевченка. [caption id="attachment_1766" align="aligncenter" width="300"] Ескіз музею Тараса Шевченка[/caption] 18 червня 1939 року в присутності понад сорока тисяч людей було урочисто відкрито музей Тараса Шевченка та пам'ятник на його могилі. Початок будівництва музею і нового пам’ятника на Тарасовій Горі розпочинає свою історію в далеких 1930-х роках . Проектування музею було доручено професору Василю Кричевському, який залучив до цієї справи свого талановитого учня Петра Костирка. 11 березня 1934 року відбулися урочисті закладини Національного музею-пам’ятника Т. Г. Шевченка, а вже у квітні почалося його спорудження. Будівництво проходило в надзвичайно складних умовах. В перший рік роботи велись активно, а вже в наступні роки фінансування значно скоротилося, що призвело до здешевлення і спрощення проекту. Значні корективи до задуму вносили ідеологічні перешкоди. У завершеному вигляді в 1936 році будівля мала такі характеристики: двоповерхова, із світлими стінами під черепичним дахом червоного кольору, з цокольним поверхом та невеликим підвалом; асиметрична; головний вхід акцентовано шестипілястровим портиком, який завершувався трикутним фронтоном. Архітектори творчо підійшли до завдання: Василь Кричевський задумав створити музей біля усипальні геніального поета і художника в синтезі всіх видів мистецтв – архітектури, живопису, скульптури, декоративного мистецтва, використовуючи при цьому майоліку, альфрейні розписи, інтарсію тощо. [caption id="attachment_1767" align="aligncenter" width="300"] Ескіз музею Тараса Шевченка[/caption] У 1937 році було закінчено зовнішнє і внутрішнє оформлення музею, яке не вповні відповідало задумам авторів, яким все ж таки вдалося додати до художнього проекту національного колориту. Так, в інтер’єрі основною домінантою став вестибюль, найбільш яскравими місцями оформлення якого були відкриті просторі сходи, що вели на другий поверх; заповнені барвистим орнаментом кесони, тональна гама яких сконцентрована і давала плавний перехід із одного тону в інший; стелі музейних залів та колони, оздоблені декоративними розписами. Попри те, що не все задумане вдалося втілити в життя, будинок музею став одним із кращих зразків українського модерну та народного стилю в архітектурі, яскравий зразок української національної архітектурної школи перш. половини ХХ ст. та цивільної архітектури (спеціально збудоване як музей). У 1991 році до музею Т. Шевченка надійшла значна частина колекції творів митців – членів родини Василя Кричевського, що передала в дар Катерина Кричевська-Росандіч із США (1926-2021). Збірка складається із різножанрових мистецьких творів (пейзажі, натюрморти, зразки українського орнаменту тощо) Василя Григоровича Кричевського (1873-1952), його синів – Миколи Васильовича Кричевського (1898-1961) та Василя Васильовича Кричевського (1901-1978), дружини – Олени Євгеніївни Кричевської (1892-1964), онуки – Катерини Василівни Кричевської-Росандіч (1926-2021), виконаних не лише в Україні, а й за її межами. Серед особливо цінних предметів – особисті речі В. Г. Кричевського (етюдник, пензлі, мастихіни) та твори декоративно-прикладного мистецтва (вишивка, кераміка, фарфор). [caption id="attachment_1778" align="aligncenter" width="218"] Василь Кричевський у залах музею Тараса Шевченка в Каневі[/caption] 2003 року нащадки родини Кричевського передають незалежній Україні твори В. Г. Кричевського у ті міста, з якими були пов’язані його життєвий і творчий шлях, – Київ, Полтава, Суми, Лебедин та ін. До Шевченківського національного заповідника Галиною Кричевською де Лінде (Венесуела) було передано близько тридцяти олійних і графічних творів, сім із яких – це ескізи проектів зовнішнього та внутрішнього оформлення музею Тараса Шевченка біля його могили, виконані митцем у 1933-1936-х рр. (частина колекції – ескізи, фото, меморіальні речі – нині представлена в експозиції музею). [caption id="attachment_1769" align="aligncenter" width="190"] Ремонтно-реставраційні роботи в музеї Тараса Шевченка[/caption] Сьогодні продовжуються роботи з відновлення національного образу музею Тараса Шевченка, знівельованого в 2010 році під час попередніх ремонтно-реставраційних робіт: до вестибюлю музею повернуто поліхромний вітраж за ескізами Василя Кричевського, оновлюється експозиція, встановлено бар’єр другого ярусу музею у техніці інтарсія тощо. Шевченківський національний заповідник вважає одним із найголовніших своїх завдань здійснити повернення національного образу музею Тараса Шевченка, що передбачає, зокрема оформлення фасаду будинку майоліковим орнаментом, відновлення художніх розписів в експозиційних залах та орнаментів на колонах і стелях, згідно із задумом авторів-архітекторів. [caption id="attachment_1770" align="aligncenter" width="300"] Сучасний вигляд вестибюлю музею Тараса Шевченка[/caption] І нині ми знову складаємо шану таланту Василя Кричевського, що по-особливому розкрився в архітектурному та художньому оформленні будинку музею на Тарасовій Горі.

Читати далі