Новини

УВАГА! КОНКУРС!

6 Червня, 2023

З ініціативи керівниці Шевченківського національного заповідника, письменниці Валентини КОВАЛЕНКО, Черкаського обласного об'єднання громадської організації "Всеукраїнське товариство «Просвіта» імені Тараса Шевченка" спільно з Національною спілкою письменників України та Благодійним фондом Володимира Затуливітра засновано всеукраїнську ЛІТЕРАТУРНУ ПРЕМІЮ імені ВОЛОДИМИРА ЗАТУЛИВІТРА. 1 червня 2023 року з метою вшанування пам’яті талановитого письменника Володимира Затуливітра й популяризації його творчості оголошується конкурс на здобуття Всеукраїнської літературної премії імені Володимира Затуливітра. Премію присуджують за високохудожні твори (поетичні збірки), в яких на архетипному рівні зображено український національний характер, осмислено історичну долю України та її народу; для яких властиві складна метафорика, асоціативність, пошук нових форм відображення дійсності. До участі в конкурсі допускаються книжки чи прирівняні до них публікації в літературних часописах, надруковані протягом останніх трьох років, не відзначені іншими преміями, але з числа тих, які здобули високу оцінку літературної критики, громадськості, читачів. Мова творів − українська. Право подання творів на здобуття премії мають колективи творчих спілок і товариств, мистецьких, навчально-наукових, культурно-просвітницьких установ і закладів (при цьому додається відповідний протокол). Кожна з організацій може представити на здобуття премії один або кілька творів одного автора. На здобуття премії можуть претендувати письменники України та українського зарубіжжя. Посмертно премія не присуджується. Організація, яка підтримує кандидата на здобуття премії, подає до конкурсної комісії (на адресу: 19003 м. Канів, в. Т. Шевченка, 102 (Тарасова Гора), Шевченківський національний заповідник, тел/факс(04736) 32368, e-mail:tarasovagora@ukr.netтакі документи: − офіційне подання з оформленням позиції та її короткою мотивацією; − 5 (п’ять) примірників представленого твору чи творів; − рецензії та відгуки, опубліковані в пресі (за наявності). Прийом робіт на конкурс закінчується 10 липня. З 10 по 20 липня проводитиметься громадське обговорення творів, поданих на конкурс. Визначення лауреата − до 23 липня. Вручення премії –28 липня на Тарасовій Горі в музеї Тараса Шевченка. Лауреатові вручається диплом і грошова винагорода − 5 тис. гривень. Конкурсна комісія

Читати далі

Стежками ужоцького краю

1 Червня, 2023

В Музеї народного декоративного мистецтва відбулося урочисте відкриття персональної виставки майстра народного мистецтва із Закарпаття (м.Ужгород) Костянтина Ковгана "СТЕЖКАМИ УЖОЦЬКОГО КРАЮ". Це третя персональна виставка митця в залах нашого музею. Народився Костянтин Олегович 25 вересня 1977 року в місті Ужгороді. Освіту здобув у Закарпатському художньому інституті на відділенні декоративно-прикладного мистецтва. Наразі працює методистом в Обласному організаційно-методичному центрі культури міста Ужгорода. Костянтин бере участь у міжнародних фестивалях із декоративно прикладного мистецтва. Організовує виставки робіт майстрів народної творчості краю як в Україні, так і за кордоном. Він сповнений життєвих сил та продовжує творчо зростати. Зі словами привітання виступили: Член Національної спілки художників України, викладач коледжу культури і мистецтв Любов Міненко, канівська художниця Ольга Плетінь, старший науковий співробітник Шевченківського національного заповідника Тетяна Чулкова. З музичним привітанням виступили студентки канівського коледжу культури і мистецтв Богдана Шишеня та Яна Панченко.

Читати далі

Тарасова гора: люди і події

28 Травня, 2023

24 травня у конференц-залі музею Тараса Шевченка відбулася Міжнародна науково-практична конференція «Тарасова гора: люди і події», приурочена до 185-ої річниці отримання волі Тарасом Шевченком. Співорганізатори конференції: Шевченківський національний заповідник та Інститут літератури і мистецтв імені М.О. Ауезова (Республіка Казахстан). Учасники конференції вшанували могилу Тараса Шевченка, а також поклали квіти на місце самоспалення Олекси Гірника із Калуша, який, протестуючи проти русифікації України,здійснив цей акт біля могили поета 21 січня 1978 року. Своєрідним прологом до наукових доповідей стали виступи студентів Канівського фахового коледжу культури і мистецтв – відокремленого структурного підрозділу Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Прозвучали поезії Тараса Шевченка, пісні на його слова. Нині тема розлуки – актуальна, тому суголосною із сьогоденням була невелика сцена із «Гайдамаків» – прощання Яреми, який іде здобувати волю, із Оксаною. У вступному слові до учасників конференції в.о. генерального директора Шевченківського національного заповідника Валентина Коваленко акцентувала на тому, як протягом віків московщина поневолювала український народ. Аргументовано підкреслила, що не «російські діячі культури» і не царська сім’я викупили Тараса Шевченка із кріпацтва, а саме українці (Василь Григорович, Іван Сошенко, Аполон Мокрицький) стали ініціаторами визволення Тараса; різними за національністю були також Карл Брюллов, Василь Жуковський, Михайло Вієльгорський. У роботі конференції взяли участь науковці Черкаського державного технологічного університету,Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Київського університету імені Бориса Грінченка, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, Національного заповідника «Хортиця», Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка». Були озвучені результати науковихздобутків на шевченкознавчу, мистецтвознавчу та історичну тематику. Зокрема,про творчу спадщину Тараса Шевченка як джерело пошуків місця похованняБогдана Хмельницького; огляд сучасних шевченкознавчих досліджень черкаських краєзнавців;інтерпретація різними науковцями окремих фактів біографії Тараса Шевченка; трактування українськими авангардистами 1920-х років творчості Кобзаря; значення духовної спадщини Шевченка у питанні національного самовизначення українців; символізмдня повернення Тараса Шевченка в Україну, 22 травня, у спротиві проти русифікаціїмолодого покоління шістдесятників. Окрема тема – сучасний стан Шевченківського заповідника, охорона його пам’яток історії та культури, плани про взяття під опіку всесвітньовідомої пам’ятки – місця знаходження жител мисливців за мамонтами. Незважаючи на військові дії, до могили Тараса Шевченка щодень приходять його шанувальники. На конференції було зроблено аналіз їх відгуків у книгах вражень музеїв.Прикметно, що українці рішуче налаштовані захистити свою батьківщину і вірять у її краще майбутнє. Робота наукової конференції відбувалася з вірою у Перемогу, з великою вдячністю до Збройних Сил України, які «во врем’я люте» дають гідну відсіч споконвічному ворогові. Чорна Людмила, завідувачка відділу наукових досліджень

Читати далі

162-а річниця повернення Шевченка в Україну

23 Травня, 2023

Давненько так людно було на Тарасовій Горі у день повернення Шевченка в Україну. Попри війну, гомоніла Чернеча сьогодні поетовим антимосковським словом із вуст Героя України Анатолія Паламаренка; зводилася до неба "Заповітом" та "Ой у лузі" червоною калиною з потужного голосу народного хору імені Г. Верьовки; зітхала піснею народного Кобзаря України Василя Нечепи; поезією українських митців про сьогочасне лихо московитсько- української війни... Шевченко говорив. І з Шевченком говорили, не перестаючи дивуватися його прозірливості, актуальності. Назрілі українські питання гостро постали в сьогоднішньому діалозі " Світоглядні засади і гуманітарні пріоритети воюючої України ", організованому Шевченківським національним заповідником разом із Національною спілкою письменників України, Всеукраїнським товариством "Просвіта" Ім. Т. Шевченка, Фондом Миколи Томенка "Рідна країна", Міжнародним благодійним фондом національної пам'яті України та ін. Учасники діалогу суголосні були в одному: український простір має бути "зачищений" від багатовікового російського лою. Модератор діалогу відомий громадський діяч Микола Томенко чітко означив місію і завдання світоглядної війни за Україну. Голова НСПУ Михайло Сидоржевський детально зупинився на викликах сьогодення перед українською національною культурою. Про актуальність Шевченкових заповітів та мову як національний код говорили голова всеукраїнської "Просвіти", лауреат Шевченківської премії Павло Мовчан та директор Інституту української мови Павло Гриценко. Відомі професори, літературознавці Володимир Поліщук і Василь Пахаренко загострили увагу на основоположній ролі україноцентричних предметів у освітніх закладах, особливо щодо необхідності повернути українську літературу в зовнішнє тестування. На проблемі збереження заповідних зон навколо Святині та інших екологічних викликах під час війни предметно говорив Микола Чорний, провідний науковий співробітник ШНЗ. Активно долучилися до обговорення відомі письменнки, культурні та політичні діячі: Василь Куйбіда, ректор національної академії при Президенті України, Микола Поровський, полковник ЗСУ, Георгій Філїпчук, академік НАПНУ,, Борис Пономаренко, директор Міжнародного благодійного фонду національної нам'яті України, Іван Заєць,.заступник голови Асоціації фермерів України та ін. Готуємо резолюцію, аби означені пропозиції направити керівництву держави для вирішення стратегічних питань, що є основою національної безпеки. Аби Шевченко більше не питав "За що скоротили списами московські ребра?? ", мусимо сьогодні довести українську переможну справу до нашої крапки над І. Слава ЗСУ, що дали можливість українцям поклонитися Тарасу і відчути енергетику української духовної Гори.

Читати далі

Шевченківський травень

21 Травня, 2023

Культура, яка народжує геніїв і пророків – велика культура.Вона творить, оберігає і об’єднує все найкраще в суспільстві. Українська культура сьогодні є одним із фронтів, які пришвидшують Перемогу в страшній війні, розв’язаній росією. Тарас Шевченко як представник української культури, став Пророком для української нації, попереджаючи про підступність росії у своїх безсмертних поезіях та мистецьких творах. Вшановуючи пам'ять українського генія, у день його повернення в Україну, Шевченківський національний заповідник презентує гостям  нові арт-проекти. У музеї Тараса Шевченка на Чернечій Горі у Каневі відкриті мистецькі виставки, зокрема «Шевченкіана Івана Марчука». В експозиції представленітвори народного художника України, лауреата Національної премії України ім. Тараса Шевченка, Почесного громадянина міст Києва, Тернополя і Канева Івана Марчука. Мистецьке осмислення видатним художником поетичної творчості Тараса Шевченка відобразилося у створенні серії малярського циклу «Шевченкіана». Картини не лише ілюструють поетичні рядки Шевченкового «Кобзаря», а й відображають світобачення самого митця, насамперед його історіософію. Цього року українська спільнота відзначила150 років з дня народження видатноготворця українського архітектурного стилю, фундатора модерної книжкової графіки, маляра і сценографа, вченого і педагога, дизайнера і першого художника вітчизняного кіно, сценографа, автора Великого й Малого гербів Української Народної Республіки, її печаток, грошових знаків (гривень) та поштових марок, мистецтвознавця і педагога, громадського діяча, автора проекту будівлі музею Тараса Шевченка на Тарасовій Горі – Василя Кричевського. На превеликий жаль, не одне десятиліття його багата за змістом, різножанрова за формою спадщина була прихована за ім'ям, знеславленим заздрісниками радянської доби. Нині він повертається до нас виставками мистецьких творів, які збережені і передані нащадками мистецької родини на батьківщину, в Україну. У вестибюлі музею Тараса Шевченка можна оглянути оригінальні ескізи художнього оформлення інтер’єрів та екстер’єру музею, а також твори відомих українських художників, що мистецьки осмислили останнє архітектурне творіння великого зодчого – меморіальний музей біля могили Тараса Шевченка. Три роки поспіль Шевченківський національний заповідник проводить Міжнародний літературно-мистецький конкурс серед обдарованої молоді «Роду криниця віща». Цьогоріч вручення відзнак переможцям конкурсу відбулося у музеї Тараса Шевченка, де учасникам було презентовано  виставку поданих на конкурс творчих робіт у номінації «Образотворче мистецтво». Цю виставку й сьогодні можна оглянути в музеї Тараса Шевченка у Каневі. У виставковому залі музею експонуються твори народного художника України Богдана Ткачика з Тернополя. В експозиційному залі представлено 57 робіт митця. На його полотнах – козацька тематика, відомі історичні постаті,українські пейзажі, авторські ікони, роботи шевченківської тематики. У центрі експозиції три найвизначніші свої картини – «Березневі пророцтва», «З домовини встане Україна» та «Думи мої, думи мої…», які становлять своєрідну серію, на створення якої надихнули митця пророчі Шевченкові слова. Кожного року 22 травня, у день повернення Тараса Шевченка в Україну відзначається масштабними заходами. Цьогоріч, не зважаючи на російське повномасштабне вторгнення, українці, об’єднані силою поетичного слова Кобзаря, прийдуть пошанувати Батька української нації на його Могилу. Серед гостей і учасників буде заслужений художник України, член Національної спілки художників України Олександр Міловзоров, чий мистецький набуток під назвою «Шляхи» буде презентований його виставкою у залах музею. Творча зустріч з відомим художником відбудеться о 10-15 на Тарасовій Горі. Запрошуємо канівців та гостей міста відзначити цей день з нами.   Сектор експозиційно-виставкової роботи

Читати далі

Поетична вітальня. Музей Тараса Шевченка. с. Мошни

17 Травня, 2023

14 травня 2023 року у Музеї Тараса Шевченка села Мошни Черкаського району відбулося засідання поетичної вітальні «Руки матері пахнуть святістю», присвячена Всеукраїнському Дню матері. Епіграфом зустрічі стали поетичні рядки нашої землячки, канівської поетеси Катерини Піки: «Яка чарівність ранків і ночей, //Що наповняють сяйвом світ дитинства,// І не знайти щасливіших очей,// Як у жінок у пору материнства». Про творчість поетеси, про сторінки її нелегкого життя, про тему материнства і жіночої долі у її поезії розповіла донька Катерини Піки, науковий співробітник Шевченківського національного заповідника Надія Долгіч. Вірші, які запропонувала учасникам зустрічі Надія Василівна, дали змогу відчути усю красу душі поетеси, її любов до рідного серцю Канева, до української Святині – Тарасової Гори. У розповіді було згадано той факт, що 14-літня Катруся Чех, майбутня поетеса Катерина Піка, вітала гостей урочистого відкриття Шевченківського меморіалу (1939) власним віршем. У її творчому доробку понад 70 поезій, присвячених рідному місту і Тарасовій Горі. Учасники зустрічі познайомилися із авторськими збірками поезій Катерини Піки «Щедрість» (1993), «Любов вічна» (2009), «Щедрого серця струна» (2015). Найстаршим гостем зустрічі стала 85-річна жителька Мошен Ольга Іванівна Чеберяк, яка особисто була знайома із канівською поетесою. Неодноразово Ольга Іванівна відвідувала Канів, щоб зустрітися і поспілкуватися із Катериною Іванівною, почути нові рядки її поезій. Які теплі, щирі листи надсилала вона поетесі: «Добрий день, дорога моя сестричко, золота моя людино з Великої букви! Господи дай здоров`я і снаги Вам, моя золота, щоб своїм талантом Ви ще довго зворушували душі і примушували  думать, сумувать, радіть, любить, вірить, надіяться! Дякую за Ваші вірші, прямо молюся на них, на Ваш талант! Та це дар Божий, і не випадково цей талант на землі Тарасовій. Це як естафета, як генетичний код…» (Лист 1999 року). Ольга Іванівна поділилася спогадами про ці світлі, неповторні миттєвості свого життя. Продовженням зустрічі стало декламування поезій, присвячених темі матері: авторську поезію запропонувала гостям поет-аматор із Мошен Світлана Корнієнко; школярки Наталя Чеберяк та Златослава Корнієнко прочитали вірші, присвячені любим матусям. В подарунок учасники зустрічі отримали збірочки поезій Катерини Іванівни Піки. Завідувач Музею Тараса Шевченка Ганна Іванівна Грицик подякувала учасникам творчої зустрічі та зазначила, що зустріч з донькою поетеси, Надією Долгіч, подарувала як гостям, так і колективу музею, душевне піднесення, оптимізм і віру у майбутні зустрічі. Ганна Іванівна висловила свою мрію: організувати наступну творчу зустріч у музеї, на якій прозвучать пісні на слова Катерини Іванівни Піки у виконанні творчих колективів Канева та Мошен.

Читати далі

Роду криниця віща

9 Травня, 2023

Тарасова Гора вітає переможців Всеукраїнського літературно-мистецького конкурсу "Роду криниця віща"! Конкурс цьогоріч набрав ще більшої ваги, оскільки означена тема роду особливо зактуалізувалася в житті українців в умовах російсько-української війни, коли родина стала найбільшою духовною опорою в тяжкі часи випробувань української нації, виборювання її волі і незалежності, осердям формування патріотичного чуття підростаючого покоління. Співорганізаторами конкурсу з Шевченківським національним заповідником виступили Черкаська обласна організація Національної спілки письменників України, Черкаська обласна організація Національної Спілки художників України, Черкаське обласне управління освіти, Черкаське обласне управління культури. 187 учасників цьогоріч заявили про себе як юні літератори і художники. Характерно, що роботи ще сильніші, на відміну від попередніх років. Юнь вдумливо осмислює віковічну тему збереження найсокровеннішого - пам"яті Роду, рідної Землі. 18 травня на Тарасовій Горі планується нагородження переможців, майстер-класи від професійних письменників і художників, виставка малюнків учасників, безкоштовні екскурсії та інші заходи культурної програми. У близькій перспективі плануємо видати і збірку творів конкурсантів. Будьмо і збуваймося! Переможці: Літератори 1-5 класи Поезія І місце: Ангеліна Сорокопудова, учениця 5-А класу Шполянського ліцею №1 Шполянської міської ради ОТГ Черкаської області (керівник: Капелюшна Ірина Олегівна) ІІ місце: Аріна Прудка, учениця 4 класу Кам’янського ліцею №1, м. Кам’янка, Черкаська області, вихованка дитячої літературної студії «Брость» ім. Данила Кононенка (керівник: Чупак Таміла) Михайло Білоус, учень 5 класу Верхняцької гімназії Христинівської міської ради Черкаської області; ІІІ місце: Ірина Щепак, учениця 3-Б класу Черкаської ЗОШ №30 (керівники: мама Щепак Надія Валеріївна, класний керівник: Піднебесна Тетяна Павлівна) Станіслав Іванов, учень Кривоколінський навчально-виховний комплекс «заклад дошкільної освіти – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів» Тальнівської міської ради Черкаської області; Маріанна Калиушко, учениця 5 класу Рогівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Маньківської селищної ради Черкаської області Проза І місце: Солодар Соломія, учениця 4 класу Черкаської спеціалізованої школи №18, учасниця літературно-творчого гуртка “Пегасик” (керівник: Олена Желєзняк) 6-8 класи Поезія І місце: Вероніка Ковба, учениця 7 класу ЗЗСО I-III ступенів «Пальміра» Вознесенської сільської ради, вихованка зразкової літстудії «Вікторія» (керівник: Переясловець Людмила Василівна). ІІ місце: Єсенія Ковальова, учениця 7 класу Остерського ліцею №1 Чернігівської області, учасниця гуртка «Літературна кав’ярня» (керівник: Ковтуненко Олександра Олександрівна) ІІІ місце: Вікторія Розгон, учениця 8-Б класу Тальнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ степенів №2 Тальнівської міської ради Черкаської області (керівник гуртка «Поетичне сузір’я»: Писар Ірина Петрівна) Юлія Шкута, учениця 8 класу Комунального закладу «Михайлівський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» (учитель: Лівецька Ірина Сергіївна) Софія Кульша, учениця 8 класу Канівської загальноосвітньої школи I-III ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області (учитель: Небогіна Людмила Миколаївна) Проза І місце: Софія Галушко, учениця 8 класу Зорівської загальноосвітньої школи Зорівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (керівник: Ткаченко Тетяна Павлівна) Марія Гудименко, учениця 7 класу Кам’янської ЗОШ №2 Черкаської області, вихованка дитячої літературної студії «Брость» ім. Данила Кононенка (керівник: Чупак Таміла) ІІ місце: Максим Смовський, учень 7 класу Остерського ліцею №2 Чернігівської області, учасник літературної студії "Диво калинове" (керівниця: Смовська Ірина Юріївна; Максим Тригуб, учень 7 класу Костянтинівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів Балаклеївської сільської ради, вихованець літературної студії "Калиновий сонет" (керівник: Шугар-Благодарна Тетяна Вікторівна). ІІІ місце: Дарина Горошко учениця 7 класу Коврайського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» імені Г.С. Сковороди Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (керівник: Опалінська Валентина Олександрівна) Діана Капелюшна, учениця 6-А класу Шполянського ліцею №1 Шполянської міської ради ОТГ Черкаської області (керівник: Капелюшна Ірина Олегівна) Флоріана Раку, учениця 7 класу Гельмязівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, учасниця зразкової літературно-мистецької студії «Пролісок» (керівник: Валентина Кобзаренко) 9-11 класи Поезія І місце Анастасія Панщанна, учениця 10 класу Кривоколінського навчально-виховного комплексу «заклад дошкільної освіти – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів» Тальнівської міської ради Черкаської області, учасниця студії з української мови «Максимум» Тальнівського Будинку дітей і юнацтва (керівник: Панщанна Вікторія Олександрівна); Анастасія Зятюк, учениця 9 класу Гельмязівського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Гельмязівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, учасниця зразкової літературно-мистецької студії «Пролісок» (керівник: Валентина Кобзаренко) ІІ місце Євгенія Петреченко, учениця 9 класу Канівської гімназії імені Івана Франка Канівської міської ради Черкаської області, учасниця шкільного мовно-літературного гуртка «Мова – душа нації» (керівник: Бондаренко Наталія Леонідівна); Богдан Нікітченко, учень 9 класу Рогівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Маньківської селищної ради Черкаської області ІІІ місце Даша Веляда, учениця 9 класу ЗЗСО І-ІІІ ступенів «Пальміра» Вознесенської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, учасниця зразкової літературної студії «Вікторія» (керівниця: Переясловець Людмила Василівна) Ілона Загарія, учениця 9 класу Скибинського ліцею Жашківської міської ради Черкаської області (керівник літературного гуртка «Дивослово»: Загарія Марія Іванівна); Аліна Мережко, учениця 9 класу Черкаської ЗОШ №11, учасниця літературно-творчого гуртка “Пегасик” Черкаської обласної бібліотеки для дітей (керівник: Олена Желєзняк). Проза І місце Анастасія Баль, 9 класу Малобурімської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чорнобаївської селищної ради Черкаської області (керівник: Бабак Валентина Антонівна) Каріна Кириченко, учениця 11 класу Остерського ліцею №2 (керівниця: Смовська Ірина) ІІ місце Дарія Василик, учениця 8 класу Сичівської філії ОЗО «Христинівський ліцей» (керівник: Дрозденко Ірина Василівна) Вікторія Ярова, учениця 11-Б класу Уманського ліцею №1 Уманської міської ради Черкаської області (керівник: Ярова Валентина Петрівна) Коломієць Владислава, учениця 9 класу Остерського ліцею №2 Чернігівської області, вихованка гуртка "Диво калинове" (керівниця: Смовська Ірина) ІІІ місце Юлія Сентіщева, учениця 11 класу Закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Ковалівка Шрамківської сільської ради Золотоніського району Черкаської області (керівник літературного гуртка: Черниш Наталія Миколаївна) Владислава Усольцева, учениця 10-Б класу Уманського ліцею №2 Студентська молодь Поезія І місце: Олена Кобзар, учениця Черкаського художньо-технічного коледжу, група МБ-26 ІІ місце: Ріта Трушевська, учениця Обласного коледжу «Кременчуцька гуманітарно – технологічна академія імені А.С. Макаренка» (керівник: Дорошенко Таїсія Миколаївна) ІІІ місце: Надія Танасійчук, учениця ІІІ курсу ДНЗ «Буцький ППЛ» Уманського району Черкаської області (керівник роботи Шимуда Олена Анатоліївна). Проза І місце: Ангеліна Бондарь, студентка І курсу Відокремленого структурного підрозділу «Смілянський технологічний фаховий коледж Національного університету харчових технологій» (керівник: викладач української мови та літератури Олена Леонідівна Олійник); ІІ місце: Андрій Зубченко, учень ДНЗ «Черкаський професійний ліцей» ІІІ місце: Аліна Головко, студентка І курсу магістратури Уманського національного університету садівництва Аліна Качур, учениця ІІ курсу відділу «Сценічне мистецтво» Відокремленого структурного підрозділу «Канівський фаховий коледж культури і мистецтв Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини» (викладач: Шевчук Валентина Іванівна).   Художники Молодша вікова категорія І місце Поліна Рябко, учениця 4-А класу Червонослобідської ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 1 (керівник: Бублик Тетяна Анатолівна) ІІ місце Еліза Гаврілова, учениця 4 класу Черкаської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №32 Черкаської міської ради Черкаської області (керівник: Штихаренко Ірина Петрівна) ІІІ місце Влада Синьоок, вихованка Народного гуртка декоративно-ужиткового мистецтва «Юний художник» при Центрі дитячої та юнацької творчості Чорнобаївської селищної ради Черкаської області (керівник: Стеблина Ольга Петрівна) Анна Штефан, учениця 5 класу Лебединського ліцею №2 Шполянської міської ради ОТГ Черкаської області, вихованка гуртка образотворчого мистецтва "Гармонія" (керівник: Лозова Тетяна Степанівна) Богдан Небесний, учень Шевченківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернат з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської області Марія Старікова, вихованка Будинку дитячої та юнацької творчості Смілянської міської ради Черкаської області (керівник: Хмелик Альона Сергіїівна) Маргарита Білик, учениця мистецької школи ім. К. Г. Стеценка Корсунь-Шевченківської міської ради (керівник: Власенко Марія Анлріївна) Окрема відзнака від журі: Аліса Каут, учениця 5 - Г класу Черкаської спеціалізованої школи I-III ступенів №28 ім. Т.Г Шевченка (керівник: Бакалина Наталія Володимирівна) Середня вікова категорія І місце Софія Гармаш, вихованка Народного гуртка декоративно-ужиткового мистецтва «Юний художник» при Центрі дитячої та юнацької творчості Чорнобаївської селищної ради Черкаської області (керівник: Стеблина Ольга Петрівна) ІІ місце Дарина Олексюк, учениця 7 класу Черкаської спеціалізованої школи I-III ступенів №28 ім. Т.Г Шевченка (керівник: Бакалина Наталія Володимирівна) Віолета Верховська, учениця 7 класу Черкаської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №30 Черкаської міської ради Черкаської області (керівник Алла Шкарапута) Світлана Чернушенко, учениця 7 класу Черкаської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №30 Черкаської міської ради Черкаської області (керівник Алла Шкарапута) ІІІ місце Богдана Грицай, вихованка Народного гуртка декоративно-ужиткового мистецтва «Юний художник» при Центрі дитячої та юнацької творчості Чорнобаївської селищної ради Черкаської області (керівник: Стеблина Ольга Петрівна) Софія Монастирська, учениця 6 класу Черкаської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №32 Черкаської міської ради Черкаської області (керівник: Штихаренко Ірина Петрівна) Софія Кравець, учениця 6 класу Собківського ліцею, вихованка Уманської дитячої школи мистецтв «Антарас» Старша вікова категорія І місце Софія Красюк, учениця Шевченківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради ІІ місце Ліза Загранишна, учениця 9 класу Сичівської філії ОЗО «Хритинівський ліцей» (керівник: Дрозденко Ірина Василівна) Каріна Кириченко, учениця 11 класу Остерського ліцею №2 ІІІ місце Ірина Гончаренко, учениця 9 класу Корсунь-Шевченківської гімназії №5 з початковою школою Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області (керівник: Федосій Людмила Василівна). Вікторія Охріменко, учениця 10 класу Комунального закладу «Золотоніська санаторна школа Черкаської обласної ради (керівник Жиденко Володимир Васильович) Студентська молодь І місце Крістіна Панова, учениця 10 ĸласу Київсьĸої Аĸадемії мистецтв ім. М.І. Чембержі (виĸладач: Чайĸіна Р. А.) Віталіна Броварська, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Інесса Цвєчковська, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) ІІ місце Ірина Козлова, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Катерина Харченко, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Марія Федосенко, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) ІІІ місце Дар’я Биченко, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Даніїл Лактіонов, студент І курсу Кременчуцького льотного коледжу Харківського національного університету внутрішніх справ (керівник: Савченко Оксана Анатоліївна) Олена Кобзар, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Окрема відзнака журі: Вікторія Нікандрова, учениця ІІ курсу ДНЗ «Буцький ППЛ» Уманського району Черкаської області (керівник: Садовська Валентина Валентинівна) Анастасія Федосенко, студентка Черкаського художньо-технічного коледжу (керівник: Веретільник Анна Валеріївна) Слава Україні! Слава нашому Роду!

Читати далі

Праматір української літератури

3 Травня, 2023

(присвячується 195-річчю від дня народження Ганни Барвінок – Олександри Михайлівни Білозерської-Куліш).   Ганна Барвінок – літературний псевдонім Олександри Михайлівнии Білозерської, у заміжжі Куліш. Це її вважав «праматір’ю української літератури» публіцист Микита Шаповал, «поетом жіночого горя» називав письменник Іван Франко; видавець Борис Грінченко вважав, що її оповідання належать до кращих зразків українського письменства. Іван Пулюй називав її «Беатріче», а друзі «ідеальною дружиною». Сімнадцятирічною юнкою Олександра Білозерська стала на весільний рушник із письменником Пантелеймоном Кулішем, і все життя пила келих кохання із гірким трунком. У «Невідісланому листі Кулішеві» вона написала: «Все потайне перейде в балачки, / Все пройде, мій Кулішику, все пройде... / Та як мені перестраждати се? / Скоритися в усьому Божій волі? / Молитва, кажуть, залікує все, / Та як мені при ній не збожеволіть?» Саме тому, за власним визначенням письменниці, її хвилювало одне питання – питання жіночого кохання і жіночого щастя, що найповніше виявилося у її творах. Народилася Олександра Михайлівна Білозерська) 23 квітня (5 травня) 1828 року у містечку Борзні Чернігівської губернії у небагатій родині шляхетського маршал-предводителя повітового дворянства. Батько майбутньої літераторки – Михайло Васильович Білозерський отримав освіту у Київській духовній академії. У спілкуванні з сусідами та селянами колезький асесор користувався малоруським «нарєчієм», по-нашому – українською мовою. Мати Ганни Барвінок, дочка козацького сотника – Мотрона Василівна Силевич, також прищеплювала дітям щиру любов до національної культури та літератури. Родина Білозерських була освіченою та прогресивною. Олександра Білозерська, яку у сім’ї любовно називали Саня, навчалась у дівочих пансіонах у с. Кропивне на Полтавщині, а згодом у Конотопі. У свої 14 років вона, як і сестри вільно володіла французькою та німецькою мовами, а мати подбала, щоб її дочки опанували тонкощі хатньої економіки. Олександра кохалася в кулінарії, тому вдома її називали «господарські здібності». 15-річним дівчам Олександра познайомилася із своїм майбутнім чоловіком, письменником Пантелеймоном Кулішем, який був старший за неї на дев’ять років. Коли він посватався до наймолодшої доньки родини Білозерських, то отримав відмову. А Олександра, яка закохалася у Пантелеймона Олександровича, заявила матері, що жодного чоловіка, окрім нього, вона не бажає бачити коло себе. І тільки через три роки, 22 січня 1847 року, Олександра Білозерська стала на весільний рушник із Пантелеймоном Кулішем. За три дні до весілля на хутір Мотронівку приїхав і боярин – Тарас Шевченко, з творчістю якого наречену познайомив Пантелеймон Куліш. Про спів Шевченка на весіллі Кулішів згадував Пантелеймон Олександрович:« Як у ту пору жизні співав Шевченко, а й надто, як він співав у той вечір, такого або рівного йому співу не чув я ні в Україні, ні по столицях… Душа поета, об’явившись посеред чужого щастя своїм щастям, обернула весілля поклонниці його великого таланта в національну оперу, яку, може ще нескоро чутимуть на Вкраїні…». Це співання «Зіроньки» назавжди запам’яталося Олександрі Куліш. Прощаючись із Тарасом Шевченком Олександра зняла з голови своєї весільну квітку і подарувала її бояринові, завжди пишаючись тим фактом, що Тарас Шевченко був на їхньому весіллі. А в її альбомі, який на жаль не зберігся, залишився виконаний ним портрет нареченої та автографи його поезій. Згадував про цей вечір і Тарас Шевченко на далекому засланні, занотувавши у своєму щоденнику: « Од сієї, любої моєму серцю пісні, непомітно для себе я перейшов до другої, яку я люблю неменше – «Ой ізійди, зійди ти зіронько вечірняя». Ця меланхолійна пісня нагадала мені той вечір, коли я і молода дружина Куліша співали в два голоси сю чарівну пісню. То було на другий день їхнього весілля фатального 1847 року. Чи побачу я коли ту прехорошу блондинку? Чи заспіваю ще з нею цю задушевну пісню?». Молоде подружжя Кулішів направилося до Варшави, де починалася наукова експедиція Санкт-Петербурзької Академії наук, одним із учасників якої був Пантелеймон Куліш. По дорозі до Варшави Олександра написала своє перше оповідання «Жидівський кріпак», яке схвально оцінив її чоловік. Звісно, якби не життєві прикрощі та чоловіча гегемонія в родині, вагомішою була б творча спадщина Ганни Барвінок. Проте навіть ті 30 новел, що вдалося створити авторці, дістали в цілому шанобливу оцінку впливових літературознавців. Вона самостійно обрала авторський знак – Ганна Барвінок, доручивши літературну долю вічнозеленому в’юнкому барвінку, що вміє виживати за будь-яких умов. Навесні 1847 року Пантелеймона Куліша, як одного із духовних очільників Кирило-Мефодіївського товариства, було заарештовано і повернуто до Санкт-Петербурга. Після низки допитів його замкнули в Олексіївському равеліні, а потім мали відіслали на службу до Вологди. Впливові друзі і вагітність дружини пом’якшили вирок: два місяці його ув’язнювали в арештантському шпиталі, а звідти етапували на заслання до Тули. Після арешту чоловіка Олександра народила мертву дитину і більше не могла мати дітей. Життя в Тулі було важким, а побут для Олександри став справжнім покаранням. Олександра Куліш перетворилася на економку, кухарку та доглядальницю в одній особі. Пантелеймон Куліш часто дорікав дружині, що вона не може мати дітей, про яких він мріяв. Виходило, що геть усе життя він прагнув і мріяв мати купу дітей, а його позбавили найсвятішого. Поволі у Олександри склався комплекс вини, виникла і почала прогресувати важка психічна хвороба. Наприкінці 1856 року у Санкт-Петербурзі здоров’я Олександри різко погіршилося. 25 грудня 1856 року Пантелеймон Куліш написав до видавця Петра Плетньова, з яким підтримував дружні відносини: «Моя Олександра все гірше і гірше. Життя знищило її, зберігши мене. Я, слава Богу, цілком здужаю й працюю дуже багато, не втомлюючись. Коли в мене й є щось хворе, так це серце. В ньому стільки перегорнулося різних почуттів, що я дивуюсь, як ще воно існує». Аби не псувати одне одному життя, за ініціативи дружини Олександри, у січні наступного, 1857 року, подружжя роз’їхалося. Перед від’їздом на хутір Мотронівку Олександра Михайлівна побачилася у Москві із дочкою письменника Сергія Аксакова, мемуаристкою Вірою Сергіївною Аксаковою, на яку справила таке враження: «Його дружина – це надзвичайно мила, простодушна жінка, прекрасний тип української жінки, що повна некорисливої любові, відданості, самопожертви і доходить навіть до самоприниження. Приміром, вона тепер їде в Україну тільки через те, що боїться зв’язати чоловіка своєю хворобою, наважується розлучитись із ним, не поїде навіть, може, за кордон, боячись, що заважатиме йому там милуватися з усього, що він міг би. Розуміється, почасти це дійшло до хоробливих розмірів, ця боязкість бути тягарем для будь-кого в своїй хворобі, але це зрозуміло. У неї дуже попсовані нерви і вдача її надто вразлива, – вона живо відчуває все поетичне, мистецьке (як і весь український народ), а тепер вона навіть не здатна спокійно радіти з чогось у цьому роді». У 1857 році за отримані гонорари Пантелеймон Куліш відкрив у Північній Пальмірі друкарню «Типографія П.А. Кулиша». Вона діяла до 1863 року, у ній побачили світ 39 книг, зокрема, серія «Сільська бібліотека», альманах «Хата», журнал «Основа», відредаговані самим Кулішем «Народні оповідання» (1858) Марка Вовчка, «Кобзар» (1860) Тараса Шевченка та інші. Редагуючи «Народні оповідання» Марка Вовчка (Марії Олександрівни Вілінської). а потім познайомившись з нею особисто, Пантелеймон Олександрович закохався. Про роман, який тривав п’ять місяців і про який говорив увесь Петербург, знала і Олександра Михайлівна. У 1859 році відбулася зустріч Олександри Куліш із Тарасом Шевченком після його повернення із заслання. Рівно дванадцять років минуло від часу весілля Кулішів. Під час спілкування Тараса Шевченка із сестрами Білозерськими Олександрою та Надією, вони позували художникові при створенні малюнку «Дві дівчини». Олександра Михайлівна стала свідком краху однієї з останніх поетових ілюзій: пристрасного захоплення Ликерою Полусмаковою. Шевченко просив у Олександри Куліш поради і дозволу на одруження. Олександра Михайлівна була вражена не тим, що він хоче одружитися на покоївці, а тим, що він обрав собі у дружини саме Ликеру. Щоб не дорікати собі в майбутньому у нещирості, вона відверто запропонувала поетові більше дізнатися про Ликеру, чи достойна вона його чи ні. Але досить швидко Шевченко сам дізнався про це і був вражений, як Олександра Михайлівна, не знаючи добре Ликеру, могла розгледіти її непринадні якості. Пів року ще прожив Тарас Шевченко після цього трагічного розриву. Його життєвий шлях перервався 26 лютого (10 березня за н.с.) 1861 року. На смерть Тараса Олександра Куліш відгукнулася «Голосінням по Шевченкові», яке було надруковане у часописі «Основа» у 1861 році без підпису: «Чого ти так задумався, наш батьку рідний! Яка важка дума обняла твою головоньку? Кому ти уручаєш вдову – Україну і діток своїх? Хто їх догляне, хто привітає, як ти, наш голубе ? Хто замовить нам тепле і щире слово, як твоя свята душа нам оповідала!.. Боже!.. Розів’ються садочки – a тебе, мій голубе, і не буде! Защебече соловейко, закує зозуля – a тебе, наш жалібнику, і не почуєм.... Не оглянулись ми, як ти уже й рушив на Божу дорогу... мов заря вечірняя покотилася – замаячила – геть, і – згасла! І жупана на тебе, як слід, не вложили, шапки з квіткою, як поводиться, не спорядили! Бояр, світилок не скликали, всього поїзда твого красного великого не зібрали. Весілля ти не мав і счастя не знав. Чи знали ж ми, що ти на годиночку у нас? «Оттак і так, – кажеш, – дітки, робіть...»., a сам уже і у Божого порога... Скільки ти нам одради дав, а ми тобі!... Коли б була знала, що ти несподівано так нас покинеш, я б стояла під твоїм порогом навколішках, квилила б, молила б, сльозами б його обмила, щоб ти, мій незабутній, сподобив мене почуть іще раз твоє тихе, благословенне слово!...» Восени 1860 року «парубоцькі зальоти» Пантелеймона Куліша закінчилися і він помирився із дружиною. Разом вони здійснили мандрівку по Волзі, а звідтіль – на води, на Кавказ. Усім своїм єством він віддався творчості. Саме тоді Пантелеймон Олександрович збагнув головне: його рідна жінка у сім’ї тягне увесь життєвий клопіт за двох, без неї жодна б його книга не була написана та видана. Бо всі вільні кошти роду Білозерських останній десяток років витрачалися виключно на Куліша: на видання творів, на друк журналу «Основа». Коли Пантелеймон Олександрович повернувся в родинне гніздо, він спонукав і свою дружину до літературної творчості. Поступово оповідання Ганни Барвінок почали публікуватись у часописах: «Хата», «Руська хата», «Основа», «Киевская старина», «Літературно-науковий вісник», – а затим в епохальних альманахах «Рада» (1884) Михайла Старицького, «Перший вінок» (1887) та «Наша доля» (1893) Наталі Кобринської. Тогочасна критика закидала авторці «стенографічне» відтворенні життя, «етнографічний натуралізм», зараховувала Ганну Барвінок до «етнографічно-побутової школи» в українській літературі. Їй було байдуже: головним залишалося одне – виговоритися. Пантелеймон Олександрович зайнявся перекладами Шекспіра, Вальтера Скотта, Байрона, Ґете, Ґейне, Шиллера, завершив історіографічну працю у трьох томах «Отпадение Малоросии от Польши» і дозрів до найвищої справи свого життя – перекладу українською мовою Святого Письма. Олександра Куліш в одному із своїх автобіографічних листів писала: «Яка я була розумна, що в 15 років вміла оцінити і відрізнити тебе від усіх інших». Олександра Михайлівна співчувала Кулішевій ідеї й високо цінила його літературну працю: «Я хоча господарством і займалася, але цілком йому (П.О.) співчувала, його гарячим поривам душі – самовідданості, що він робив задля блага України та розвитку народу. Я залишила бали, виїзди, ефекти. І для мене найкращий концерт був шелест його паперів, скрип пера. А якщо він насолодить ще моє життя читанням-розповіддю широких своїх знань або епізодом зі свого життя, то я абсолютно щаслива і про безбарвне життя ніколи не шкодувала». На кошти, зібрані з видань авторських книжок, Пантелеймон Куліш викупив хутір Мотронівку у родичів Білозерських та на честь дружини поіменував його – Ганнина Пустинь. Одному з приятелів у 1872 року Пантелеймон Куліш писав: «Без цієї особи не можу тепер ніде жити, хоч би в раю. Ціну людям дізнаємося лише у старості. Блаженний, хто може ще дружньою увагою відплатити люблячому та благородному серцю за його заслуги перед нами, які іноді ми й оцінити не могли». Вони відсвяткували «золотий ювілей» незабутнього весілля, 50 років подружнього життя (1897). Саме того дня Пантелеймон Олександрович смертельно захворів, а 2 (14 лютого) 1897 року, після тяжкої простуди, відійшов у вічність на руках своєї дружини. Олександра Михайлівна пережила чоловіка на 13 років. У 1902 році була опублікована збірка творів Ганни Барвінок «З народних уст», яка складалася з 30 оповідань, укладених Б. Грінченком. Відрадою письменниці стали архіви Пантелеймона Куліша, листи, нариси. Після смерті чоловіка вона розпочала упорядковувати та публікувати його творчу спадщину, облаштовувала музей, який було відкрито у 1907 році. Як наслідок її діяльності вийшло видання Біблії українською мовою (1903), переклад якої розпочав Пантелеймон Куліш, а довершили Іван Пулюй та Іван Нечуй-Левицький. Право власності на переклад здобуло Британське Біблійне Товариство. Із задуманого до видання багатотомника творів, було надруковане зібрання творів Пантелеймона Куліша у 5-ти томах (Київ, 1908—10), а також окремі твори письменника, його біографія автора В. Шенрока. Самі рукописи, документи та матеріали Олександра Куліш передала до Чернігівського історичного музею. Хатинку, у якій автор починав знамениту «Чорну раду», дружина дбайливо перенесла до маєтку Кочубеїв. Потім продала родинний хутір Мотронівку, аби на отримані кошти опублікувати чималу творчу спадщину покійного. За її старань біля могили Пантелеймона Куліша проходили щорічні громадські панахиди в день його народження. За кілька тижнів до чергової панахиди і 50-річчя своєї творчості, 23 червня (6 липня) 1911 року, Олександра Куліш упокоїлася в рідній Мотронівці, в хаті сторожа, неподалік музею свого чоловіка. За заповітом її поховали у Ганниній Пустині поруч з братом Василем Білозерським та чоловіком Пантелеймоном Кулішем, якого вона нікому не віддала. Пророчим виявився пафосний вірш «До Ганни Барвінок» самого Пантелеймона Куліша, написаний дружині: «О, ні, з тобою ми, Пречиста, не помрем: / Зоставим дві душі у любій Материзні, / Світитимуть вони спарованим огнем / Народу темному, безбатченку в Отчизні». Ганна Барвінок залишила спогади про П. Куліша, Т. Шевченка, М. Костомарова, Марка Вовчка. Її рукописна спадщина зберігається в Інституті літератури ім. Т. Г. Шевченка HAН України та Чернігівському літературно-меморіальному музеї М. М. Коцюбинського. Від 1927 року твори Ганни Барвінок не видавалися. У 1998 році світ побачило видання «Ганна Барвінок. Збірник. До 170-річчя від дня народження». До редакційної колегії увійшли Володимир Козирський, Василь Шендеровський та Володимир Яцюк. Це була перша в незалежній Україні книга, що розгорнула маловідомі сторінки життя і творчості видатної української письменниці Ганни Барвінок. Видання знайомить читача із вибраними оповіданнями письменниці, спогадами та листами Олександри Куліш, її стосунками із Пантелеймоном Кулішем, Тарасом Шевченком, Миколою Костомаровим, Іваном Пулюєм. У збірнику вміщено архівні матеріали та фотодокументи, що оприлюднені вперше.

Читати далі

Некролог

2 Травня, 2023

30 квітня 2023 року на 88 році життя відійшов у засвіти Леонід Степанович Кондратський, український архітектор з багаторічним досвідом, лауреат Шевченківської премії, давній друг Шевченківського національного заповідника. Народився Леонід Степанович в Кременчуці Полтавської області. Закінчив Київський інженерно-будівельний інститут. Здобувши вищу освіту, працював в інституті «Черкасиоблпроект». Із 1967 року – архітектор Черкаських художньо-виробничих майстерень Художнього фонду України. Із 2006 року – головний архітектор в приватному підприємстві «Творча майстерня «Архітектура». Член Національної спілки архітекторів України, із 2008 р.— член-кореспондент Української академії архітектури. Леонід Степанович був тісно пов'язаний із розвитком музейної справи, зокрема на Канівщині. Ще 1968 року, у співавторстві з колегами-однодумцями Миколою Собчуком і Сергієм Фурсенком, ним був реалізовано проект з реставрації Успенського собору (пам’ятка архітектури ХІІ ст.) та створено в його стінах прекрасну експозицію Музею народно-декоративного мистецтва. У 1990 році Успенський собор було передано релігійній громаді, а музей   розміщено в будівлі колишнього Базиліанського училища, яке є пам’яткою архітектури XVIIІ ст. Леонід Степанович –автор пам’ятного знаку «Звідси почався останній шлях Тараса Шевченка на Чернечу гору в безсмертя 22 (10) травня 1861 року», який знаходиться поряд з Музеєм народного декоративного мистецтва. Звідси  щорічно 22 травня починається всенародна хода на Тарасову Гору. Колектив Шевченківського національного заповідника сумує з приводу смерті свого щирого друга Леоніда Степановича Кондратського і висловлює щирі співчуття рідним і близьким покійного. Світла пам'ять людині, яка любила й цінувала канівську землю.

Читати далі